UA-56156696-1 expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

3 Ağustos 2012 Cuma

M. C. Escher ve Cagdasları Sergisi- CerModern 2012

Birlik Bağı, 1956, M.C. Escher Taş Baskı

Daha önce Dali Sergisine ev sahipliği yapan Ankara'nın modern sanatlar merkezi “CerModern” şimdi de M.C. Escher ve Çağdaşları sergisi ile sanatseverlerini bekliyor.

Maurits Cornelis Escher, 1898-1972 yıllarında yaşamış zamana meydan okuyan, Hollandalı bir grafik
sanatçısı.. Yaptığı sıradışı eserleriyle milyonlarca insanı hayrete düşürmekte. Dönüşüm, paradoks, sonsuzluk temalarını içeren eserlerinden bazıları  “Çizen Eller”, “Yer Çekimi”, “Gökyüzü ve Su”, “İnen ve Çıkan”, “İzafiyet”… 

Escher ve çağdaşlarının yapıtlarının bulunduğu sergi Türkiye-Hollanda diplomatik ilişkilerinin 400. Yılı etkinlikleri çerçevesinde Hollanda Büyükelçiliği, Rijks Museum Amsterdam ve CerModern işbirliği ile Türkiye’de ilk kez Ankara’da sergileniyor. Sergide Escher’in yanı sıra, Escher’in öğretmeni Samuel Jessurun de Mesquita (1868-1944) ’nın ahşap baskıları, Lodwijk Schelfhout (1881-1943), Riek Wesseling (1914-1995), Lou Strik (1921-2001)’in de yapıtları bulunmakta.
 
Sergide yer alan eserlerden örnekler ve eserlerde kullanılan baskı teknikleri

Çizen Eller, 1948. M.C. Escher Taş Baskı


Taş Baskı; Litograf, genellikle kireç taşı üzerine yağlı mürekkeple çizilmiş şekil ve yazıların basım sanatı. Taş baskı tekniğinin esasıyağın suyu itmesi özelliğine dayanır. M.C. Escher'in eşsiz "Çizen Eller" adlı eser Taş Baskı tekniği kullanılarak yapılmıştır.  Üç Dünya (1955), Kurtuluş (1955), Birlik Bağı (1956), Zıtlık-Düzen ve Kaos (1930), Merdivenler Evi (1951), Konveks ve Konkav(195vv), Düzlem Doldurma (1957), Kurtuluş (1955) taş baskı ile yapılmıştır. Lou Strik'in Türk Kasabası (1969) adlı eseri de bu teknik kullanılarak yapılmıştır.

Ahşap Baskı; Ahşabın yüzeyi imgeyi oluşturan çizgiler yüksekte kalacak şekilde oyulur. Baskı yapıldığında çizgiler koyu alan olarak çıkar. Escher’in öğretmeni Samuel Jessurun de Mesquita'nın 1920'de yaptığı "Geometrik Sandalyede Oturan Çıplak" adlı eser bu teknik kullanılarak yapılmıştır. Ayrıca Gökyüzü ve Su(1938), Bayağı Puhu (1915), Siena'nın Çatıları (1922) gibi eserler bu teknikle yapılmıştır. 


Yusufçuk, 1959. M.C. Escher, Ağaç oyma baskı
Ahşap Oyma Baskı; Ahşap Gravür Baskı olarak da bilinir, ahşabın yüzeyi ince çizgilerle oyulur, üzerine mürekkep sürülüp baskı yapıldığında çizgiler imgeyi belirleyen beyaz alanlar olarak görülür. Yusufçuk (1936) bu teknik kullanılarak yapılmıştır.


Deniz Kabukları, 1949 M.C. Escher
Bakır Klişe Baskı ya da Yarım Ton Baskı; Metal bir yüzeyde mekanik yöntemle oluşturulan çukurlu doku kullanılarak yapılır ve baskıda yarım ton elde etmeye olanak verilir. Mumyalanmış Kurbağa 1946, Deniz Kabukları (1949) bu yöntemler kullanılarak yapılmıştır. 

Linolyum Baskı; Sanatçıların yapıtlarını çoğaltmak için kullandıkları bu baskı, kalıp olarak kullanılmak amacıyla, linolyum, linol oyma bıçaklarıyla oyulup kalıp hazırlanır. Bu baskıda da ağaç baskıda olduğu gibi her renk için ayrı bir kalıp hazırlanması gerekir. Kalıbın uzun ömürlü oluşu ve saklama kolaylığı bulunuşu nedeniyle diğer baskılardan daha uygundur. Linolyum baskı resimlerinde desen, kompozisyon ve siyah-beyaz etkisi gibi unsurlar çok önemlidir. Dalgalandırılmış Yüzey (1950) bu baskı tekniğiyle yapılmıştır.

İğne Kazı Yöntemi; Metal plakalar üzerine asitsiz hakkak kalemi ile çizikler oluşturularak yapılan kabartma tekniğidir. Asitsiz hakkak kalemi ile metal plaka üzerine basınç uygulanarak kalın çizgiler oluşturulur. Böylece kazılmış soğuk metal resmi kesen çizgiler oluşturulur.

Asitle Yedirme Oyma Baskı; Koruyucu bir zemin kazanarak elde edilen desen asitle yedirilerek kalıba oyulur.
Gölet, 1952, M.C.Escher, Renkli Ağaç Baskı
Baskı teknikleri ile ilgili bilgiler sergi salonundaki afişlerden.
Ayrıca, Serginin bitmesine iki gün kaldı, acele etmenizde fayda var...
Son olarak, benimle bu sergiyi gezen arkadaşlarım, Ebru, Fatoş ve Nihal'e bin teşekkür..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Güzel yorumlarınız kadar değerli başka ne olabilir ki?