UA-56156696-1 expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

6 Mart 2013 Çarşamba

Son cemrede düştü!


Eskiden insanlar, bir yılı iki aya bölmüşler, Biri Kasım diğeri de Hızırmış...Kasım 179 gün, Hızır ise 186 gün sürermiş. Dedem anlatırdı hep bunları bana...Hatta, Kasım 100 için, "100'ü bulduk, yazı bulduk" derdi.. Esasında miladi takvime göre Kasım 100, 15 Şubat'a denk geliyormuş. Bu tarihten sonra ise Cemreler düşmeye başlarmış. Yedişer gün arayla önce havaya sonra suya düşen Cemre son olarak da toprağa düşermiş. Kelime anlamı "kor halinde ateş" olan Cemre Arapçadan gelmekte imiş. Son cemre düştüğünde ise artık soğuk hava yavaş yavaş yeryüzünü terk etmeye başlayacak, kır çiçekleri açmaya başlarmış. Miladi takvime göre 8 Kasım'da başlayan Kasım ayı, 6 Mayıs'ta Hıdırellez ayının başlamasıyla sona erermiş..Dedem bunları bana anlattığında çok ilgimi çeker merakla dinlerdim onu...

Asırlardır Anadolu insanlarında hüküm süren bu inanış elbette keyfekeder oluşturulmamış, tarım ve hayvancılıkla uğraşan Anadolu insanı hesap etmiş, kafa yormuş, soru sormuş kendine... Havalar ne zaman ısınır, bu mevsimde ne ekip ne biçmeli, bahar ne zaman gelir, çiçekler ne zaman tomurcuk olur? Fırtına ne zaman çıkar, soğuk ne zaman başlar?

Şimdi sırada kısa süreli kocakarı soğukları/fırtınası (Berd-ül-acûz) varmış..Saatli Maarif takvimine göre 11 Martta başlıyor. Haberiniz ola..

Maarif takvimini okumayı da çok severim ben, o da dedemden kaynaklanıyor sanırım. 
Bu arada Maarif takvimi demişken günün sözünü de yazmasam olmazdı..

Kendi nefsini terbiye edemeyen, başkasınınkini hiç terbiye edemez. Sırrî-yi Sekâtî 

Elbette Küresel Isınma da bir gerçek bunu da unutmamak gerek. 

Bu takvimdekiler daha ne kadar doğruyu gösterir, bunu da zaman gösterecek..

5 yorum:

  1. AH ESKİLER AH
    BAZEN DİYORUM KEŞKE DEDEM HAYATTA İKEN DAHA ÇOK ŞEYLER DİNLESEYDİM DİYE
    EVET CEMRE DÜŞTÜ
    GÜZEL BİR YAZI OLMUŞ
    ELLERİNİZE SAĞLIK

    YanıtlaSil
  2. merhaba hilalcim takibe aldım bloğunu bana da beklerim..

    YanıtlaSil
  3. Güzel bir yazı olmuş canım hem bilgilendirici,hem de bol nostaljili.Bugün anladım ki gerçekten son cemre de düşmüş ne sıcak bir havaydı öylee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet evet çok güzeldi hava, seviyorum nostaljiyi ne yapayım :)

      Sil

Güzel yorumlarınız kadar değerli başka ne olabilir ki?