UA-56156696-1 expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

9 Mart 2013 Cumartesi

Puslu Kıtalar Atlası


İhsan Oktay ANAR
İletişim Yayınları 238 s

Arka Kapak

Yeniçeriler kapıyı zorlarken düşler üstüne düşüncelere dalan Uzun İhsan Efendi, kapı kırıldığında klasik ama hep yeni kalabilen sonuca ulaşmak üzeredir: "Dünya bir düştür. Evet, dünya... Ah! Evet, dünya bir masaldır." Kendini saran dünyayı düşleyen bir haritacının, düşlerinden devşirdiklerini döktüğü Puslu Kıtalar Atlası adlı kitap oğlunun eline geçtiğinde onu kendisinin bile tahmin edemeyeceği maceralara sürükler, oysa yaşayacakları elindeki kitaba çoktan yazılmıştır. 
Geçmiş üzerine, dünya hali üzerine, düşler ve puslu kıtalar üzerine bir roman. Hulki Aktunç’un önsözüyle...

İhsan Oktay ANAR

1960 doğumlu. Lisans, master ve doktora eğitimini Ege Üniversitesi Felsefe Bölümünde yaptı. Halen aynı okulda öğretim üyesi. 

Puslu Kıtalar Atlası yazarın okuduğum ilk kitabı..Kitapta eski dildeki sözcüklerden bol bol mevcut, bu bakımdan biraz kötü olsa da bu fantastik kurgunun içine girmekte hiç zorlanmıyorsunuz..Uzun İhsan Efendi, Bünyamin, Dertli, Arap İhsan, Ebrehe, Binbereket kahramanlardan bazıları..Uzun İhsan Efendi bu düşler atlasının sahibi, hayatı düşlerde bulan biri..
Bünyamin, Uzun İhsan'ın oğlu...Babası yeniçeriler tarafından kaçırılıp kör ve sağır edilir.. 
Bünyamin ise babasını bulmak için dilencilerin içine girer ya da maceranın içine...
Dertli, üzerine defalarca yıldırım düşmesine rağmen ölmeyen, gittiği her yere korku salan biri..
Kitapta aslında herkes başkahraman, herkes çok iyi anlatılmış..

Yazarımız felsefeci olduğu için kitabı derinlemesine okumak en iyisi, çünkü durup da düşünecek çok fazla söz var.. Kitapta bahsi geçen Rendekar ise René Descartes' (Dekart)'i temsil ediyor.(Düşünüyorum o halde varım)

Kitaptan alıntılar..

"Sizler, hepiniz, içinde yaşadığınız dünya, Konstantiniye, her şey, sadece ve sadece benim düşüncemde varsınız...Rendekar yanılıyor: Düşünüyorum, ama sadece ben var değilim. Düşündüğüm için asıl sizler varsınız; sizler ve içinde yaşadığınız dünya."

"Her şey ben ve benim düşüncelerimden ibaret olsa da bu dünyada yaşamak zevkli bir şey" diyordu. "Sen! Oğlum! Sen benim zihnimde bir düş, bir düşüncesin. Bana şu anda dokunuyorsun. Ama ben sana dokunamıyorum. Çünkü düşlere dokunmak mümkün olabilir mi?"

"Dünyanın şahidi olmanın gerçek bir ibadet olduğunu sık sık söylerdi. Her insan şu ya da bu şekilde dünyayı okumalıydı. Kuran'ın kendisi peygamberin dünyayı nasıl okuduğuna bir örnekti ve onun ardında giden herkes, dünyayı onun gibi okuyup şahadetlerini yazmalı ve bunları başkalarına aktarmalıydı. Dünyaya şahit olmanın yolu ise maceranın kendisinden başka bir şey değildi. Yaşanılanlar, görülenler ve öğrenilenler ne kadar acı olursa olsun, macera insanoğlu için büyük bir nimetti. Çünkü dünyadaki en büyük mutluluk, 
bu dünyanın şahidi olmaktı."

4 yorum:

  1. çok iyi bi yazarın sanırım en iyi romanı buuu.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. diğerlerini de okumak istiyorum, ilk romanıymış bu.

      Sil
  2. not ediyorum bi kenara, ilk fırsatta okumayı düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  3. okuyacağım kitaplardan , hem de elimde var ama sıra :)

    YanıtlaSil

Güzel yorumlarınız kadar değerli başka ne olabilir ki?